Kom igång med träningen efter semestern och förbli skadefri!

Den vanligaste skadan efter ett uppehåll är överbelastningsskador. De uppstår när man ökar belastningen för snabbt så att kroppen inte hinner med. När man t.ex. efter sommaren byter ut löpningen mot styrketräning eller provar en ny träningsform som exempelvis padel. Då uppstår en smärtsam tennisarmbåge för att man tränar för mycket på för kort tid, en klassiker.

Hur ska man då göra för att komma igång och förbli skadefri?

En bra sak är att lägga in några dagars återhämtning vid en ny träningsform/belastning. Då får muskler och senor chans att återhämta- och anpassa sig. Man kan snabbt känna att styrkan ökar men man bör inte öka vikterna för snabbt ändå, eftersom hållfastheten i senor, ben och leder tar längre tid att anpassa sig. När muskler, leder, ben och senor inte hinner med att anpassa sig i samma takt som belastningen ökar så kommer skadorna. Det är även viktigt att tänka på att den neurala- och muskulära anpassningen går snabbare än den gör i leder, ben och senor.

Periodisering i träning är också något att föredra. Det ger en bättre utveckling, resultat och det är skonsamt för musklerna. Se därför till att varva ökning av vikter med ökning av repetitioner.

Lägg gärna lite extra tid på att vara ordentligt uppvärmd innan du tränar eller idrottar. Många skador kommer i början när kroppen inte har hunnit komma igång

Vi hjälper dig gärna med ditt träningsupplägg för hösten!

Välkommen in eller boka en tid online.

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat