Löparknä

Om du har smärta eller knäppningar på utsidan av knät så kan du ha drabbats av något som kallas löparknä. Det är senan som går på utsidan av knät som blir irriterad. Smärtan kommer oftast under eller efter belastning och orsakas av att man tränat mer än vad kroppen klarar av. Löpteknik, underlag, distans, intensitet, styrka och funktion över områden som fot, knä, höft och bål är saker som kan bidra till att dessa besvär utvecklas. Smärtorna kan minska eller försvinna helt när man slutar springa, men återkommer snabbt när man börjar springa igen. Det är bra att ska hjälp vid besvär med löparknä för det kan bli riktigt långdraget om man inte tar hand om det på rätt sätt och åtgärdar bakomliggande orsaker.

Vid förebyggande arbete mot löparknä är variation i träningen viktig. Blanda olika typer av konditionsträning med styrketräning för att hjälpa dig bli starkare så att du tål högre belastning. Det kan även hjälpa dig med att få ett mer effektivt löpsteg. Främst är träning av muskler kring fot, knä, höft och bål viktiga för löpning. Variera även underlag, skor, distans, tempo osv, så håller du längre. Det är viktigt att lyssna på kroppen och att variera belastningen utefter det för att undvika skador.

Om du redan har drabbats av löparknä så kan du själv jobba med stretching samt korrigera och minska din belastning. Se även till att söka hjälp för att hitta de bakomliggande faktorerna, kompensatoriska mönstren och rätt rehab i kombination med behandling för att på snabbast 1och bästa sätt få ordning på besvären.

När du söker till oss för löparknä så börjar vi med att prata genom dina besvär för att skapa oss en tydlig bild av dina symtom och hur de uppkommit. Vidare gör våra naprapater en noggrann undersökning för att utesluta eller bekräfta orsaker till din smärta för att kunna applicera den effektivaste behandlingsmetoden för dig och dina besvär. Behandlingsteknikerna vi använder varierar beroende på dina symtom och undersökningsfynd men kan omfatta bl.a. manipulation/justering, mobilisering, dry needling, akupunktur, TENS, el-akupunktur, pressur, massage och stretching. Vi ger även övningar du kan göra på egen hand samt rådgivning gällande hållning, ergonomi och andra livsstilsrelaterade faktorer. Att jobba långsiktigt för att förhindra att dina besvär återkommer är något väldigt viktigt.

Om du har några frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat

Actus Naprapati