Ont i bäckenet

Smärta i bäckenet kan komma ifrån sacro-iliaca (SI) leden vilket är bäckenleden som sitter mellan korsbenet och höftbenet. SI-leden har inte så stor rörelse, men dess funktion är viktig och kan skapa mycket besvär när den är påverkad. Främst kan SI-leden ge upphov till smärta i bäcken, säte och ländrygg samt ryggskott. Förutom smärta så kan nedsatt rörelse i rygg och höft vara symtom på SI-ledsproblematik. I de flesta fall blir flera delar påverkade då kroppen kompenserar för att SI-leden inte fungerar optimalt och kan förändra rörelsemönstret vid exempelvis gång. Bäckenet är ryggens grund och en nedsatt funktion kan skapa problem både uppåt eller nedåt i kroppen. Besvär i SI-leden är i många fall orsakade av inaktivitet, stillasittande, bristfällig ergonomi, dålig hållning eller trauma.

För att arbeta förebyggande mot denna typ av besvär så är rörelse och motion viktigt. Regelbunden styrke- och rörlighetsträning, inte sitta eller stå stilla för länge, förbättra ergonomi och hållning är viktigt för att kroppen och SI-leden ska må bra. Om du har drabbats av smärta från SI-leden så kan du själv jobba med att stretcha muskulaturen i rygg, säte och lår för att minska de muskulära spänningar som brukar komma i samband med smärta. Att vara aktiv och träna muskulaturen i området är också viktigt för att öka cirkulationen och förbättra funktionen i området. I de flesta fallen behövs även manuell behandling och undersökning för att hitta vad det är som orsakar smärtan och få bort den på snabbast och bäst sätt.

När du söker till oss för smärta i bäckenet så börjar vi med att prata genom dina besvär för att skapa oss en tydlig bild av dina symtom och hur de uppkommit. Vidare gör våra naprapater en noggrann undersökning för att utesluta eller bekräfta orsaker till din smärta för att kunna applicera den effektivaste behandlingsmetoden för dig och dina besvär. Behandlingsteknikerna vi använder varierar beroende på dina symtom och undersökningsfynd men kan omfatta bl.a. manipulation/justering, mobilisering, dry needling, akupunktur, TENS, el-akupunktur, pressur, massage och stretching. Vi ger även övningar du kan göra på egen hand samt rådgivning gällande hållning, ergonomi och andra livsstilsrelaterade faktorer. Att jobba långsiktigt för att förhindra att dina besvär återkommer är något väldigt viktigt.

Om du har några frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat

Actus Naprapati