Ryggskott

Om du råkat ut för kraftig smärta i ländryggen så kan det vara ett ryggskott. Ofta så krampar, hugger, låser sig ryggen och gör väldigt ont. Det är svårt att fungera normalt i vardagen på grund av besvären men det är sällan allvarligt. Dammsuga, knyta skorna, skotta eller när en lyfter något är vanliga tillfällen då smärtan debuterar men ofta är den bakomliggande orsaken till smärtan något annat. Besväret byggs upp över tid på grund av överbelastning, bristfällig ergonomi, dålig hållning, inaktivitet mm. I de flesta fallen är det muskulaturen som går in i ett försvar men vissa gånger kan det även vara påverkan på andra strukturer i ryggen som diskarna som ligger mellan kotorna i ryggraden eller nerver.

Förebyggande arbete mot ryggskott handlar mycket om att bygga upp rätt förutsättningar för kroppen att kunna hantera belastningar som den utsätts för. Träning, ergonomi, hållning och allmänna hälsan som sömn och kost påverkar. Om du har drabbats av ryggskott så finns det några saker som du själv kan göra för att minska smärtan. Försök att röra på dig i den mån det gå för att stimulera cirkulation men ta mycket pauser. Tex. så är det bättre att ta fler men korta promenader än att gå en lång för då är risken att det bli för mycket belastning än vad kroppen klarar just nu. Värme i form av liniment, vetekudde, bastu eller bad brukar kunna lindra smärtan och stimulerar cirkulationen i kroppen. Viktigt att lyssna på kroppen och inte pressa på. Det är bra att söka hjälp för ryggskott dels för att få ned smärtan på snabbast möjliga sätt men även att hitta den bakomliggande orsaken och börja arbeta förebyggande så inte besvären återkommer.

När du söker till oss för ryggskott så börjar vi med att prata genom dina besvär för att skapa oss en tydlig bild av dina symtom och hur de uppkommit. Vidare gör våra naprapater en noggrann undersökning för att utesluta eller bekräfta orsaker till din smärta för att kunna applicera den effektivaste behandlingsmetoden för dig och dina besvär. Behandlingsteknikerna vi använder varierar beroende på dina symtom och undersökningsfynd men kan omfatta bl.a. manipulation/justering, mobilisering, dry needling, pressur, massage och stretching. Vi ger även övningar du kan göra på egen hand samt rådgivning gällande hållning, ergonomi och andra livsstilsrelaterade faktorer. Att jobba långsiktigt för att förhindra att dina besvär återkommer är något väldigt viktigt.

Om du har några frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat

Actus Naprapati