Springtips

Ska du springa ett lopp i höst? 

Här är några tips för hur du kan springa på ett bra och säkert sätt.

Gå inte ut för hårt

Ett fel som många gör är att man går ut för hårt i början av loppet. Man är ivrig och tror att man måste iväg först. Men ta inte ut dig i första delen utan kom in i ditt tempo som du vet att du kan hålla under loppet. Annars slutar det med att du inte har någon energi till resten av loppet och skaderisken ökar. Håll ditt planerade tempo och om kroppen orkar så öka tempot i den avslutande delen av loppet.

Spring på samma underlag

Att springa på samma underlag som du ska vid loppet kan vara fördelaktigt då olika underlag kan vara olika krävande. Då vänjer du kroppen vid det underlaget och kan lättare hitta rätt tempo och känsla för dig.

Fokusera på din löpteknik

Det är alltid bra att jobba på att förbättra din löpteknik. Det skapar en mer ekonomisk löpning vilket gör att du kan springa längre, hålla ett högre tempo och undvika att bli skadad. Två saker du kan börja jobba med är att korta ner ditt löpsteg och öka din stegfrekvens. Genom att korta ner ditt löpsteg och landa med foten under dig istället för framför dig så minskar du belastningen på kroppen och minskar risken för överbelastning och skador. En stegfrekvens mellan 160-180 steg per minut är ett bra mål. Som nybörjare är det bra att ha runt 160-170 steg per minut för att sedan öka frekvensen allteftersom du utvecklas i din löpning.

Se över skorna

Dina skor är viktiga då det påverkar din löpteknik, skaderisk och komfort. Se till att investera i ett par nya om dina är slitna från tidigare. Ta hjälp med valet av skor och se gärna till att få testa gå och springa i skorna.

Lycka till med din löpning!

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat

Actus Naprapati