Tennisarmbåge

Vid tennisarmbåge (lateral epikondyalgi, padelarmbåge) gör det ont på armbågens utsida. Vanligaste orsaken är överbelastning av senan till musklerna i underarmen. Oftast ett resultat av ensidiga, enformiga och upprepade rörelser under en längre tid t.ex. vid kontorsarbete, hantverkaryrken, padel och tennis. Symtomen brukar komma sakta under en längre tid men kan debutera plötsligt vid kraftig överbelastning. Smärta, svaghet och stelhet är vanliga symtom.

Du kan arbeta förebyggande mot tennisarmbåge genom att förbättra din hållning och ergonomi, stärka upp och förbättra funktionen över han, handled, armbåge, axel och nacke, variera belastningen samt förbättra din teknik vid tex racketsport. Om du har drabbats av tennisarmbåge så är det viktigt att avlasta från provocerande aktivitet, träna rätt områden och få hjälp med utredning, behandling, rehabilitering och förebyggande insatser för att undvika återkommande besvär.

Här är 10 tips från oss för dig från en tidigare artikel hos Linus på baslinjen::

  1. Påbörja rehab så fort som möjligt.

  2. Ta tag i besväret direkt och sök hjälp så snabbt du kan hos en kunnig terapeut för att få rätt diagnos, behandling och rehabilitering för dig och ditt besvär.

  3. Ta hjälp av en tennistränare för att jobba med slagteknik och tajming.

  4. Tennisarmbåge är en överbelastningsskada, så minska din totala belastning på armen.

  5. Tvåhandsbackhand minskar belastningen och risken för tennisarmbåge.

  6. Se över ditt rack. Gammalt och smalt grepp, hårt rack och hårda strängar ökar belastningen och risken för tennisarmbåge.

  7. Spela med ett rack med större sweetspot

  8. Spela inte med våta, tunga eller gamla bollar.

  9. Stärk upp hand, underarm, överarm, axel och bål.

  10. När du blivit av med din smärta så fortsätt jobba med att bygga upp din styrka och förbättra din teknik annars är risken att du får tillbaka samma problem igen om du inte skapar en långsiktig förändring.

När du söker till oss för tennisarmbåge så börjar vi med att prata igenom dina besvär för att skapa oss en tydlig bild av dina symtom och hur de uppkommit. Vidare gör våra naprapater en noggrann undersökning för att utesluta eller bekräfta orsaker till din smärta för att kunna applicera den effektivaste behandlingsmetoden för dig och dina besvär. Behandlingsteknikerna vi använder varierar beroende på dina symtom och undersökningsfynd men kan omfatta bl.a. manipulation/justering, mobilisering, dry needling, pressur, massage och stretching. Vi ger även övningar du kan göra på egen hand samt rådgivning gällande hållning, ergonomi och andra livsstilsrelaterade faktorer.

Om du har några frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Jonatan Därndal

Leg. Naprapat

Actus Naprapati